Varför älskar vi musik?

Posted by on Apr 4, 2018 in Musik | Kommentarer inaktiverade för Varför älskar vi musik?

Varför älskar vi musik?

För ett par år sedan stötte jag på en spännande bok som var lagd åt sidan i en liten bokaffär. Det var en bok av den amerikanska författaren Henry Edward som publicerade boken om hur man ska lyssna på musik. De slitna sidorna var från en upplaga som publicerades 1912. Till skillnad från att upptäcka en av Shakespeares böcker, så tyckte jag att det var rimligt att betala 40 kronor för boken. Efter en konstig analogi som en journalist hade berättat så gjorde Edward sin poäng. Musikentusiaster visar ansvar genom att komma förberedda och pålästa om de olika nyanserna som presenteras under en show. Och eftersom musik är vår mest populära konstform så rör den upp många olika typer av känslor hos oss.

Kompositören Aaron Copland

Fyrtiotre år senare frågade kompositören Aaron Copland en liknande fråga i en bok han publicerade. Musik är till för att må bra av, så varför behöver vi så många svar till varför vi älskar musik? Copland som publicerade sin bok långt efter Krehbiel, och som gjorde det för rika människor. Vid tiden Copland sin instruktionsmanual så var vinylskivorna redan spridda runt om i världen. Trots att han skrev sin bok för kompositörer så trodde han starkt på att han var skyldig att utbilda allmänheten med det han hade lärt sig under sin karriär.

Aaron Copland

En ny idé?

De två författarna uttrycker en idé som jag hade lärt mig under min tidiga karriär som musikjournalist. Kritiken är kommer alltid tillbaka till artisten och kulturen som helhet. Precis som musik reser genom långa sträckor på vår planet, och påverkar regioner runt om i världen, och oss människor genom hur vi talar, minns, ser och hör, så är det också en social kraft. Om en ton faller i skogen, och ingen är runt för att höra den, så finns det ingen musik. Det är en konstruktion för oss människor, som vi ska njuta av. I hans undersökning av klassisk musik från 1900-talet, så menar kritikern Alex Ross att de olika subkulturerna som växte fram under den tiden. Det verkar nästan löjligt att förundra sig över en tid då världens musik får plats på ett litet chip som är mindre än din nagel. Men för de flesta av oss som lyssnar på historisk musik, så var det inte lika enkelt förr i tiden.

Utan musik existerar vi inte.

Ju mer musiken sprider sig, desto mer förändras den, och i takt med det förändrar den också oss. Ross skriver om Hitlers artistiska förfall då han inte blev antagen till konstskolan. Och hur ett nederlag kan forma oss. Kanske tog Hitlers ilska över att han inte längre hade en chans att uttrycka sig genom sin konst ut sig på människorna i Tyskland under 30-talet. Vad vi vet är att musik och konst påverkar oss mer än vad vi tror. Och så länge musiken kommer att fortsätta leva vidare så kommer vi människor också leva vidare. Därför är det så viktigt att vi är fria att uttrycka oss så som vi bäst vill när det kommer till konst. För utan konst, finns inte vi.